הדבר מדבר בעד עצמו טקסט מינימאליסטי
גב הנייר קו התפר הדפס/אובייקט
נלי אגסי I מיכה אולמן I שחר יהלום I ארז ישראלי I טמיר ליכטנברג I ערן נוה I רחל פרומקין I יחיאל שמי
"אמנים בוחרים לעסוק בהדפס בעידן של אפשרויות טכניות בלתי מוגבלות כמעט, משום שהוא חושף עצב רוטט בעשייה האמנותית" (1)
"…הוא אומר לי, שבהדפסים שלו ובעיקר בתחריטים, 'אפשר לזהות את כל מחסן הצורות האלמנטריות' שלו" (2)
שני ציטוטים אלו נמצאים בבסיס הרעיוני של התערוכה הקבוצתית החדשה גב הנייר קו התפר הדפס/אובייקט.
התערוכה מהווה חוליה נוספת במסורת של תערוכות שנועדו לבחון את נקודות המפגש בין התמות והמדיומים השונים הבאים לידי ביטוי בעבודות של יחיאל שמי לבין העשייה האמנותית העכשווית של אמנים שונים ומנעד הפרשנויות המיוחדת שהם נותנים לעבודה באותו מדיום.
התערוכה הנוכחית מוקדשת להדפס. היא מהדהדת את התנועה המיוחדת בין הדו ממד לבין התלת ממד; תנועה אשר באה לידי ביטוי בעבודות של אותם אמנים ויוצרים אשר הפיסול לגווניו הוא המאפיין המרכזי של עבודתם.
התערוכה היא ניסיון להתחקות אחר אותו צליל נוסף ואחר, אשר אמנים הרואים את עולם העשייה האמנותית שלהם בתלת ממד, מוצאים בהדפס, בתחריט ובחיתוך עץ; משהו שבאמצעותו השפה האמנותית המיוחדת להם מתורגמת ומפוענחת בכלים אחרים; כמו שפה שנמצאת בהתפתחות תמידית.
סמדר שינדלר, אוצרת
תודות: עפרה רעיף ורוית שפר מרכז גוטסמן לתחריט, קבוץ כברי; אריק קילמניק ואירנה גורדון סדנת ההדפס, ירושלים; רועי דרסטין אמן ומנהל מגמת האמנות, מנור כברי; עפרה ברעם בית חיים שטורמן, עין חרוד; רוני ריבוש – אוסף קופפרמן, לוחמי הגטאות; לאסיסטנטיות: אפרת גרינוולד, אירה יושפה ושרון פזנר.
———————————————————
1 אירנה גורדון, תבנית והפרעה: על ההדפס באמנות העכשווית. זמן הדפס: עבודות מסדנת ההדפס ירושלים וממרכז גוטסמן לתחריט, קיבוץ כברי. המוזיאון הפתוח גן התעשייה, תפן, 2014
2 מאיר אגסי, ניירות יחיאל שמי, 1998
חלל התערוכה