שלושה פסלים בבארי/ציורים

אוצרים: יעל ונמרוד כנעני
ליווי: סמדר שינדלר
אטליה שמי, שהיה סגור מאז תחילת המלחמה בגלל הקירבה לקו העימות, נפתח מחדש ומציג את התערוכה "שלושה פסלים בבארי". במרכזה התייחסות לשלושה פסלי עץ וברזל של שמי משנת 1984 המוצבים ברחבת הכניסה לחדר האוכל. באורח פלא, בדומה לבית הדפוס, לחדר האוכל ולבית הכנסת, הפסלים כלל לא נפגעו.

שלושת הפסלים שהפכו לחלק בלתי נפרד מתמונת הנוף של בארי, היו חלק מסדרת פסלי עץ וברזל גדולים שיצר שמי בתחילת שנות ה-80. בתערוכה מוצגים שני פסלים נוספים מאותה תקופה, לאחר שעברו פעולות שחזור, כהומאז' לאחיהם בבארי.

הקשר בין יחיאל שמי לבין קיבוץ בארי התחיל בעקבות ההיכרות שלו עם בן הקיבוץ  – הראל יצחקי, אשר עם שחרורו משירות צבאי החל לעבוד כעוזר של שמי. הראל התברך בתבונת כפיים ובסקרנות גדולה, ועד מהרה נוצרו בין השניים יחסים קרובים.

תקופת העבודה המשותפת הייתה קצרה יחסית (שנה וחצי בלבד), שכן הראל נקרא לחזור לקיבוצו כדי לרכז את שכבת הנוערים. סמוך לשובו של הראל לבארי עלה בדעתו הרעיון להציב בבארי פסלים של שמי כפרויקט משותף של יחיאל שמי עם כיתת י"ב. שמי הסכים להתגייס ולתרום את עבודתו, שכן ראה בכך שליחות ציבורית. אולם נראה שחברות וחברי הקיבוץ היו פחות נלהבים מן הרעיון. כאשר הוא הובא לראשונה לדיון באסיפת הקיבוץ הוא נדחה על הסף. באותה תקופה קהילת בארי הייתה רחוקה ומרוחקת מעולם האמנות. גם הפסלים האבסטרקטיים, המופשטים של שמי לא היו כאלו שמושכים את העין ואת הלב או שמתחברים אליהם בקלות. הראל לא אמר נואש והעלה את הנושא לדיון נוסף ובסופו של דבר, אחרי שתי אספות סוערות, הקיבוץ אישר את הקמת הפסלים. באחת משתי האספות הזדמן לחברי ולחברות הקיבוץ להכיר אישית את יחיאל שמי אשר הוזמן להשתתף בדיון. בדיון עלו הצעות שונות ומשונות לגבי המיקום – כגון להציב את הפסלים  ב"נחביר" (בארי הישנה) קרוב לגבול עזה. בסופו של דבר, ההתעקשות השתלמה. אסיפת הקיבוץ החליטה לקבל את הרעיון ולאפשר למקם את הפסלים ברחבת הגרנוליט בכניסה לחדר האוכל.

שמי הכין דגמים לשלושת הפסלים,  קיבוץ בארי סיפק את הציוד והחומרים להכנת הפסלים, וקבוצת הנערים והנערות תלמידי כיתה י"ב בהנהגתו של הראל עבדו עם שמי על ההצבה.

***

האסון שפקד את קיבוץ בארי, הקשר האישי החם שנוצר במהלך השנים בין הראל וקיבוץ בארי לבין המשפחה של יחיאל שמי, ומפגש מרגש שהתקיים יום לפני פרוץ המלחמה בין הראל לביני עמדו בבסיס היוזמה להציג את התערוכה ולאצור אותה.

נמרוד כנעני

shemi@kabri.biz 15:00–11:00 שעות פתיחה: ב'–ה' ושבת
052-8840215 ; לפרטים נוספים: אטליה שמי, כברי 04-9952709